Оксана Андріївна Петрусенко (справжнє прізвище Бородавкіна) народилася 5 (17) лютого 1900 р. у Балаклії. З 14 років майбутня співачка працювала робітницею у порту Севастополя. У 1917 р. вона приєдналася до аматорського гуртка, а в наступному році розпочала свою професійну кар’єру у трупі Херсонського державного побутового українського музично-драматичного театру.
У 1923-1924 рр. Оксана Петрусенко навчалася у Київському музично-драматичному інституті імені Миколи Лисенка. Брала уроки в музичного педагога О. О. Муравйової. Від 1921 р. виступала у складі пересувних музично-драматичних труп України, Поволжя і Заволжя. У 1927 році дебютувала як оперна співачка у Казанському оперному театрі, виконавши роль Оксани в опері «Черевички» П. І. Чайковського. Протягом наступних років працювала в оперних театрах Баку, Свердловська (нині Єкатеринбург), Самари, інших міст.
Від 1934 р. О. А. Петрусенко працює у Київському академічному театрі опери та балету УРСР. У зв’язку з хвилею репресій у 1937 р. її було звільнено з Київського театру, але невдовзі поновлено. У 1939 р. співачці було присвоєне звання Народної артистки УРСР. У 1940 р. на восьмий день після народження другого сина Оксана Андріївна Петрусенко раптово помирає.
Партія Наталки в опері «Наталка Полтавка» принесла О. А. Петрусенко народну славу. Серед знакових ролей співачки: Одарка в опері «Запорожець за Дунаєм» С. С. Гулака-Артемовського, Тетяна – «Євгеній Онєгін» П. І. Чайковського, Ярославна – «Князь Ігор» О. П. Бородіна, Тоска – «Тоска» Дж. Пуччіні, Ліза – «Пікова дама» П. І. Чайковського, Джемма – «Овод» В. М. Трамбицького, Маргарита – «Фауст» Ш. Гуно, Марія – «Мазепа» П. І. Чайковського тощо.
Наразі її ім’ям названо 10 вулиць у різних містах України, понад 20 років проводиться Всеукраїнський конкурс солістів-вокалістів імені Оксани Петрусенко, випущені поштова марка та пам’ятна монета.
У ЦДАМЛМ України зберігається особовий фонд співачки (ф. 539), який складається із її особових документів, світлин у ролях та під час гастролей, спогадів про її творчий шлях, програм концертів, рецензій на її виступи тощо.
Матеріали, що стосуються творчої діяльності О. А. Петрусенко, відклалися також у фондах діячів української культури: Л. С. Кауфмана (ф. 4), М. С. Терещенка (ф. 1059), Н. І. Скоробогатько (ф. 1200) та ін.
Для оптимізації пошуку інформації про склад і зміст документів Архів-музей долучає до інформаційного повідомлення проєкту «АРХІВажлива СПРАВА» відсканований опис особового фонду О. А. Петрусенко.
Запрошуємо музикознавців, мистецтвознавців та поціновувачів української культури ознайомитися з документами у читальному залі Центрального державного архіву-музею літератури і мистецтва України.
Інформацію підготувала архівіст відділу використання інформації документів, канд. іст. наук Оксана Бублик.
При передруці матеріалів посилання на ЦДАМЛМ України обов’язкове
О. А. Петрусенко та В. Д. Москаленко в ролях у опері «Аїда» Дж. Верді.
Самара, 1931 р.
ЦДАМЛМ України, ф. 539, оп. 1, од. зб. 1, арк. 15.О. А. Петрусенко в ролі Наташі в опері «Русалка» О. С. Даргомижського.
1931 р.
ЦДАМЛМ України, ф. 539, оп. 1, од. зб. 1, арк. 21.О. А. Петрусенко, М. М. Мономахов, Г. О. Лерхе.
1932 р.
ЦДАМЛМ України, ф. 1059, оп. 1, од. зб. 486, арк. 1.О. А. Петрусенко (друга ліворуч) під час гастролей.
Москва, 1936 р.
ЦДАМЛМ України, ф. 106, оп. 1, од. зб. 28, арк. 1.О. А. Петрусенко в ролі Тоски в однойменній опері Дж. Пуччіні.
Самара, 1936 р.
ЦДАМЛМ України, ф. 539, оп. 1, од. зб. 1, арк. 18.Спогади О. А. Євтушенко про О. А. Петрусенко.
Машинопис із рукописними правками.
Б/д.
ЦДАМЛМ України, ф. 4, оп. 1, од. зб. 282, арк. 16.Н. І. Скоробогатько.
Передмова до збірки пісень з репертуару О. А. Петрусенко.
Чорновий рукопис.
Б/д.
ЦДАМЛМ України, ф. 1200, оп. 1, од. зб. 1, арк. 3.